Jeg har spurt tre elever tre spørsmål om å kjede seg i timene.
Det første er:
• Har du kjedet deg i timene noen gang?
• I tilfelle i hvilke fag?
• Og hva gjorde du da?
Den første jeg spurte var Eirik Eggen som gikk ut av 3. vg i 2007.
På det første spørsmålet om han hadde kjedet seg i timene noen gang, måtte han tenke seg om en stund, så kom det prøvende:
– Nei, jeg tror ikke det.
Da jeg viste overraskelse og spurte om det virkelig kunne være sant, tenkte han seg om enda litt til:
– Jo, forresten, kanskje av og til i religionstimene, men da bare fant jeg på noe tull. Det var bare å tulle og tøyse litt, så ble det jo gøy allikevel.
Da spurte jeg videre om hovedfag, og da var han helt sikker:
– Jeg kjedet meg aldri i hovedfagstimene.
Jeg traff på to nåværende elever som begynner i 2.vg. i høst og spurte de samme spørsmålene.
Først er det Tora Aurora Jensen som svarer umiddelbart «Ja» på det første spørsmålet, men når hun skal finne ut i hvilke fag det er, blir hun mer tenksom.
– Eurytmi kanskje? Sier hun, – og av og til i engelsk og tysk. Det kommer an på læreren. Det er ikke faget, men hvordan læreren legger det opp.
– Hvis jeg kjeder meg, sitter jeg og fingrer med noe, plukker på neglene eller noe sånt. Kanskje jeg tenker på noe annet.
Helene Kamfjord Simensen svarer raskt på det første spørsmål:
– Nei!
Men så modererer hun seg og ler litt:
– Det hender nok, men det er hvis vi blir sittende uten lærer en stund og ikke helt vet hva vi skal gjøre.
Hvis jeg skulle kjede meg eller ikke klare å følge med, drømmer jeg meg bort og våkner til at jeg ikke har fått med meg det siste. Ja, jeg feider bort, men det er ikke nødvendigvis fordi jeg kjeder meg.
Det er ikke noe spesielt fag hun vil trekke frem, for:
– Jeg har for eksempel aldri vært noe interessert i samfunnsfag, men fordi det var så engasjerende, ble jeg interessert. Jeg tror alle fag kan være interessante. Det kommer an på læreren.
Begge jentene er enige om at de kan bli litt trøtte og sultne på slutten av hovedfag, så hvis de skal sitte med eget skrivearbeid da, er det lett å begynne å tenke på andre ting. Det er best når vi har repetisjon først i timen og så nytt stoff til slutt. Da våkner man og må følge med. Men direkte kjede seg vil de ikke kalle det.
Kjeder du deg?
Lærer Gry Alsos har vært ute i skolegården og snakket med ungdomsskoleelever om å kjede seg. Her er et utdarg fra samtalen:
Tora Aurora Jensen og Helene Kamfjord Simensen
Hva vil det si å kjede seg?
– Å føle at man ikke får til noe som man ser andre får til. Det er kjedelig.
– Det er på en måte å gi opp. Hvis jeg prøver å forstå hva læreren prøver å lære meg, og jeg ikke klarer å henge med i tankene, så detter jeg av lasset. Og hvis ikke læreren gjør noe for å få meg med igjen, lar jeg bare tankene vandre, eller så sitter jeg og ergrer meg over hvor dum jeg er.
– Det er egentlig ikke så mye som er kjedelig, det er bare det at jeg ikke får det til. Og da sier jeg at det, er kjedelig. Jeg vil jo ikke være dum, da er det bedre å være lat. Det er jo litt kult, da.
Hva får deg til å kjede deg på skolen?
– Teoretiske fag, som matematikk og nynorsk. Tysk, selvfølgelig. Fag jeg ikke liker, eller som jeg ikke får til, selv om jeg anstrenger meg. Lærere som har alle svarene.
– Kor. Stemmeskiftet gjør det lite gøy å synge, og ikke synger vi noe kult, heller. Og eurytmi. Og tysk. Ting vi ikke trenger å kunne.
– Jeg er ikke så flink til å be om hjelp av læreren. Og jeg har jo ikke lyst til å virke overivrig heller. Fag der læreren ikke ser meg eller prøver å få meg til å henge med, selv om jeg trenger hjelp, der kjeder jeg meg.
Hva skal til for at du ikke skal kjede deg?
– Jeg må få frihet til å finne ut av ting selv. Eller så kunne skolen handlet om noe helt annet; viktige ting om livet og andre mennesker og deg selv. Du kunne fått lære deg praktiske ferdigheter som du trenger når du eier ditt eget hus, eller hvordan man klarer å leve sammen med andre og oppdra barn sammen, og sånn. Du ser jo hvor mange mennesker som sliter i dag, bare se på foreldrene våre.
– Ting må engasjere meg. Jeg liker at noe skjer, sånn som i fysikk og kjemi. Og fag der vi får være aktive selv, ikke bare høre på læreren og skrive referat.
– Læreren må ha humor. Og så må han bry seg om meg, uten å blande seg i livet mitt. De som bryr seg, klarer å gjøre faget sitt interessant.
– Når læreren klarer å få oss til å lure på ting, og gir oss mulighet til å undersøke det selv. Jeg lærer mest da, og det er alltid gøy. Jo mer jeg må gjøre selv, jo bedre.
Foto: Freddy Wike