I 1977 kjøpte Ibrahim Abouleish 70 hektar ørken. Han ville sette i gang et biodynamisk jordbruk. 90 meter dype brønner måtte bores for å finne vann, og store trær ble plantet for å gi skygge. Gården fikk navnet Sekem som betyr «livskraft fra solen». Der det en gang var ørken, er det nå en oase med gårdsbruk, skole, legesenter, verksteder og næringsvirksomhet. Et antroposofisk inspirert utviklingsprosjekt for det islamske kulturområde. Et helt lite samfunn som begynte med én manns drøm.
Ibrahim Abouleish er født og oppvokst i Egypt, men reiste til Europa for å studere kjemi, farmasi og medisin. Allerede før han reiste, drømte han om å skape moderne fabrikker «med andre typer arbeid enn det folk er vant til» – for eksempel verksteder for kvinner og jenter. Butikker der alt det mennesker behøver, skulle finnes. Alt skulle være rent og ordentlig. Han planla til og med et teater for «de største kunstnere,» så de kunne opptre for menneskene i landsbyen. Han drømte om å bygge et sykehus og skoler. Alt dette skulle skje i hans barndoms landsby Mashtul, og Ibrahim beskrev drømmen sin svært klart i et brev til sin far før han dro til Europa (note 1).
Å følge sine drømmer
I mange år bodde Abouleish i Østerrike, han hadde giftet seg, startet familie og gjort en karriere i farmasøytisk forskning. Han hadde lært antroposofien å kjenne og alle dens datterbevegelser. Studiet av Rudolf Steiners åndsvitenskap satte i gang en stor forvandling i ham. Han er vokst opp med Islam og opplevet at han gjennom antroposofien kunne se sin egen religion i et nytt lys. Fremfor alt så han motiv stige frem i Koranen som har med menneskelig fellesskap å gjøre. Han fant en overensstemmelse mellom det biodynamiske jordbruk og perspektiv i Koranen på menneskets oppgave og forhold overfor naturen og det skapte. Arbeidet med antroposofien virket fruktbart inn i hans arbeid – men også inn i hans religiøse bestrebelser som muslim. Fremfor alt ble det vekket nye idealer i ham; å gjøre noe for sine landsmenn i Egypt. Gjennom besøk i hjemlandet så han fattigdommen – og alle tilhørende problemer: overbefolkning, miljøødeleggelse, forurensning, utilstrekkelig utdanning, dårlige helsetjenester og et jordbruk som sysselsatte 40 % av den arbeidende befolkningen, men var den minst utviklede sektor av økonomien. Disse inntrykkene samt kjærligheten til sitt land resulterte i Abouleish’s beslutning om å gi opp sin karriere i Østerrike og flytte til Egypt for å virkeliggjøre sin drøm: å bidra til en forvandling av landet når det gjaldt jordbruk og næringsliv, industri, kulturliv og sosiale forhold. Det han hadde lært gjennom studiet av antroposofi, ville han nå virkeliggjøre for egyptiske og islamske forhold uten å kopiere noen europeisk modell. Han mente at antroposofi ville være fruktbart for alle folk, og på alle religiøst kulturelle områder.
Sekem – en oase i ørkenen
Sekem er idag et frodig område innrammet av lange murer og høye trær. Gården er inndelt i ulike områder ved hjelp av alleer. Langs med alleene ser vi vannkanaler som graves opp hver dag slik at alt flyter, – egypterne er fra tusener av år tilbake eksperter på vanning. Det er kornåkre beskyttet av palmer, store felt med fôrplanter, grønnsaker, urter og blomster. Overalt langs stier og veier finnes sitrus, palmer, busker og, ikke minst, det hurtigvoksende kasuarintreet som er veldig robust, det tar nitrogen fra luften og tåler både salt og sand. Raden av kasuariner var begynnelsen på jordbruket her; de vokste hurtig og produserte skygge for kompost, en nødvendighet for denne type jordbruk.
På gården ser du kyr og kalver under palmetak, sauer på beite, kameler og flere store bygninger for fremstilling og pakking av urteteer, medisiner, grønnsaker, tekstiler og annet, alt er økologisk eller biodynamisk dyrket.
Ifølge FN og FAO har Sekem-initiativet bidratt til en reduksjon av Egypts bruk av pesticider i bomullsdyrkingen med 90 % (= minus ca. 32 000 tonn / år – på landsbasis). Dette ble oppnådd i samarbeide med Egypts jordbruksdepartement da Sekem utplasserte et nytt, naturlig system for plantevern. I år 2000 ble 80 % av all bomull i Egypt dyrket med organiske eller økologiske metoder. Og den gjennomsnittlige avkastningen steg med 30 % – for mange en stor overraskelse. (Se www.rightlivelihood.se).
Denne utviklingen er intet mindre enn en revolusjon – igangsatt av en muslim som forsøker å forene den europeisk-kristne med den orientalskislamske kulturen. Og det ser ut til at han lykkes!
En gård – et samfunn
På Sekem finnes en barnehage, en skole med 1.–11. klasse, og en skole for barn og ungdommer med spesielle behov. Det finnes yrkesskoler som blant annet utdanner elektrikere, metallarbeidere og snekkere. Pedagogikken her er inspirert av steinerpedagogikk. Det finnes også et fakultet for biodynamisk jordbruk, et stort laboratorium der man forsker på produksjon av medisiner basert på naturlige substanser (phytopharmaca) og gården utvider stadig med ny mark og nye samarbeidende gårder. I byen Heliopolis har Abouleish startet Heliopolis universitet for bærekraftig utvikling.
På gården finnes en klinikk. Her praktiseres allmennmedisin, det finnes en gynekolog, en tannlege og små operasjoner kan utføres. Her kommer også regelmessig en øyelege. Klinikken har en radioterapiavdeling og et eget apotek. Denne klinikken betjener, foruten medarbeiderne og deres barn, 30 000 mennesker i nabolandsbyene!
Det finnes ikke bare en moské på området, men også et kristent kapell for kopterne (egyptisk kristne). Hver søndag dekorerer de muslimske barna kapellet med blomster. Og hver fredag vasker de kristne barna moskeen! Dette begynte på initiativ av barna selv, etter at Abouleish hadde beskrevet for dem disse to religionenes egenarter. Kunne man tenke seg en bedre måte å arbeide for fred på i en flerkulturell verden enn dette? Man kan si at Sekem er en liten flerkulturell verden i seg selv. Dr. Abouleish sier han kom til en dypere forståelse av Koranen og Islam gjennom sitt møte med den europeiske kulturen: «Den gjensidige inspirasjonen mellom den europeisk-kristne og den arabisk-islamske kulturen gjorde prosjektet mulig,» sier han.
Sekems skjønnhet er slående. Alt er rent; du ser ikke søppel eller avfall noe sted. Arbeidsmiljøet er rent og fredelig. Selv i de store industribygningene er der ikke mye støy. Orden og stillhet ser ut til å herske så langt det går. Arbeidsdagene er meget rytmiske, og pauser for bønn er naturligvis integrert for dem som vil ha det.
Islam og antroposofi
Hver morgen står vi alle i en sirkel ute under åpen himmel: Ibrahim Abouleish, alle jordbruksarbeiderne, europeiske medarbeidere og vi som er gjester. Først tales i kor et vers av Rudolf Steiner på arabisk. Hver person sier så kort hva de gjorde i går og hva som skal gjøres i dag. Til og med de europeiske medarbeiderne snakker arabisk. Hver røst blir hørt om man er et landsbymenneske og analfabet eller man er «landbruksingeniør». Til slutt strømmer alle forbi Abouleish og tar ham i hånden. Ifølge ham er dette med fellesskapsdannelse et sentralt tema i Islam. Menneskene kan bare utvikles sammen med andre, noe Islam som religion vil skape former for. I en kaotisk verden trengs ytre former for fellesskapsdannelse, og på Sekem er denne daglig gjentatte krets et middel til dette.
Jeg snakker med Angela Hoffmann som har arbeidet på Sekem i 19 år. Hun opplever at antroposofien er en nøkkel til gjensidig forståelse og respekt i denne muslimske kulturen. Man søker det allmennmenneskelige samtidig som man søker å utfylle hverandre. Det gjelder å se menneskene og deres kultur slik de er her og nå, og se hva man kan gjøre for å hjelpe til. «Menneskene må bedømmes ut fra det de gjør, ikke ut fra hvilken etikett man setter på hverandre,» sier Angela. Dette er det viktigste. Vi er ulike, men vi er alle i utvikling. Ifølge Angela Hoffmann finnes det en fordel i den islamske kulturen som gjennomsyrer menneskenes sjeler: Gud finnes! Med andre ord: Det finnes en åndelig realitet. Materien er ikke det eneste.
Om man vil arbeide på islamsk grunn må man ikke gi seg til tåls med predestinasjonen og resignert underkaste seg Allahs vilje. For man kan også lese i Koranen: «Allah endrer intet hos et folk så lenge de som tilhører det, ikke endrer på seg selv.» (Sure 13.11 og 8.53.)
Både muslimske lærde og statsansatte lærere i nabolaget var skeptiske til Sekem. Man har invitert dem til selv å se og høre hvordan alt sammen foregår, og holdningen har blitt forandret. Man har til og med fått kommentaren «Den beste islamske skolen i Egypt!»
Alt de får til!
For sitt brede engasjement mottok Dr. Abouleish «Right Livelihood Award» i 2007. Da han mottok prisen sa han: «Det var mitt ønske for dette initiativet å manifestere seg som et fellesskap; et fellesskap i hvilket mennesker fra alle samfunnslag, fra alle nasjoner og kulturer, fra alle yrkes- og aldersgrupper – skulle kunne arbeide sammen, lære av hverandre og hjelpe hverandre – som toner i en symfoni av harmoni og fred.»
I forbindelse med tildelingen hadde Dr. Abouleish skrevet en rapport som gir et bilde av Sekems mål og resultater. Her er et lite utdrag:
Om CO2: For å redusere karbonutslipp produserer Sekem stadig mer kompost. Bare mellom 2006 og 2007 har man kjøpt mer land for produksjon av kompost – som har økt med 100 000 tonn! Den tillempede teknikken å kompostere grønt avfall reduserer utslipp av ca.1 tonn CO2 pr. 2 tonn kompost. CO2-ekvivalentene har blitt sertifisert av Kyoto-protokollen og bidrar slik til å lindre de globale effektene av veksthusgasser. I rapporten kan man se i detalj «karbonfotavtrykket» av alle Sekems aktiviteter.
Om vann: Et avsaltningsprosjekt ble startet i 2007. Ny teknologi skal utvikles. For å spare på vannforbruk, holder man nå på med å utvikle et irrigasjonssystem som går under marken. Avløpsvann blir brukt igjen i vanningen, ettersom det ikke finnes skadelige substanser i det fordi man ikke anvender kjemikalier.
Om biodiversitet: allerede for 25 år siden etablerte man et Herbarium som en permanent registrering av floraen i regionen. Man arbeider med å opprettholde og konservere de eksisterende lokale variasjonene – så vel som å øke artenes spektrum i landet. Nye arter av kamille, fennikel, kalendula, basilika, anis med flere har blitt introdusert. Truete arter har blitt konservert. Sekem er del av det nasjonale programmet for genetiske ressurser, som for eksempel skaper en nasjonal genbank. Vitenskapsfolk på Sekem samarbeider med mange andre egyptiske organisasjoner med hensyn til biodiversitet.
Å lese rapporten er forbløffende. Det handler om en drøm som er blitt virkeliggjort; ikke en drøm om å gjøre personlig suksess eller skape en personlig formue. Det er en drøm til en gutt, Ibrahims drøm, om å skape en bedre verden for sine medmennesker. Og det som ble gjort, overtraff langt det han hadde drømt om; det var meget vellykket fra både økonomisk og økologisk synspunkt, og hadde konsekvenser for en stadig utvikling av mange menneskers liv, sosialt og kulturelt. Dette skyldes det som juryen i Right Livelihood Report kalte «The Economics of Love».
Vil du vite mer se: www.sekem.com.
Teksten er en sammenstilling av deler av en artikkel Egge skrev etter besøk på Sekem Farm i år 2000 – og utdrag fra hans bok Levende Økonomi, Flux 2011. Der gis et oppdatert bilde av gården (i 2008), samt intervju med Helmy Abouleish. Sekem Farm arbeider utrettelig videre, tross de vanskeligheter som Egypt har gjennomgått siden 2010 til i dag.
Den gjensidige inspirasjonen mellom den europeisk-kristne og den arabisk-islamske kulturen gjorde prosjektet mulig.
Dr. Aboleish
1) Se: «DIE Sekem-VISION». Eine Begegnung von Orient und Okzident verändert Ägypten. Verlag Johannes M. Mayer & Co. GmbH, Stuttgart. Berlin. 2004. S. 30, 31.
Foto: Sekem