Jeg sitter sammen med Hilde Lengali på Steinerhøyskolen i Oslo. Hun er 44 år, mor til seks barn, og brennende opptatt av at barn ikke skal bli oversett i konflikter. Siden 2007 har hun vært daglig leder i Steinerskolenes Foreldreforbund, som den eneste ansatte.
– Hva er det arbeidet med Foreldreforbundet består i?
– La meg først si at det er lovpålagt ved enhver skole å ha en foreldreforening. Hvordan foreningen skal organisere seg, sier loven ingenting om. I den offentlige skolen er det et FAU, altså et foreldreutvalg, hvor alle klassene velger sine representanter. På Steinerskolene er det også et foreldreutvalg, men organisasjonsformen er forskjellig fra skole til skole.
Jeg tenker at uten foreldrenes lojalitet til skolen, kan ikke skolen eksistere. Derfor spør jeg:
– Din oppgave er å tale foreldrenes sak i skolespørsmål?
– Ja, flertallet av henvendelsene jeg får, er fra foreldre, ofte fordi barnet deres har det vanskelig på skolen, og at disse vanskelighetene ikke har blitt løst av skolen.
– Hva slags problemer er det som oppstår konkret?
– Typiske konflikter handler om at barn ikke trives på skolen, enten fordi andre barn plager dem, eller fordi det er konflikter barna imellom. Det kan være saker hvor foreldre og skole er uenige i hvordan barn skal behandles, eller om hvor mye ansvar barna selv har for å trives på skolen. Jeg har for eksempel møtt på holdninger blant lærere som at det ikke er lurt å gi stor oppmerksomhet til plaging og erting, men at dette bør «normaliseres» med den hensikt at barna ikke skal føle seg som offer, bli bedre istand til å takle virkeligheten, og så videre. Andre saker har handlet om skolers vilje, eller mangel på sådan, til individuell tilrettelegging for enkeltelever. Noen konflikter begynner med at ansatte ved skolen; lærere, SFO-ansatte, assistenter, sier og gjør ting mot barna som foreldrene ikke aksepterer. Når foreldrene opplever at skolen ikke har verktøy til å gi barna et godt skolemiljø, oppstår det konflikt.
– Har du noen konkrete eksempler?
– Jeg har et eksempel på en mor som stort sett alltid hadde vært tilstede i klasserommet, helt fra andreklasse av, og hun ble så kjent med barna at hun begynte å bli oppdragende overfor dem, og da satte de andre foreldrene foten ned og kontaktet meg. Da fikk vi ordnet opp sammen. I dette tilfellet satte ikke skolen grenser for en av foreldrene, men det er også nødvendig i blant. Jeg kan også nevne et eksempel på en lærer som skrev melding med hjem om snøballkrig, mens den andre læreren var med på snøballkrigen. Unger synes det er slitsomt å forholde seg til så ulik praksis fra lærer til lærer. Slike problemer har nok vært ganske stemoderlig behandlet.
– I disse eksemplene kommer du inn som brannslukker. Arbeider du også forebyggende?
– Ja, så absolutt. I min dialog både med Steinerskoleforbundet og den enkelte skole, og med lokale foreldreforeninger ved de ulike skolene, legger jeg særlig vekt på økt bevissthet på psykososial kompetanse i alle ledd i skolen. I tillegg er jeg svært opptatt av at skolene må ha rutiner for å gi klare og tydelige svar til foreldrene som henvender seg i bekymring, og på å gi foreldrene følelsen av å bli tatt på alvor når de henvender seg til skolen. I dette ligger det at bekymringmeldinger raskt blir besvart og med tiltak som følges opp inntil bedring har skjedd. Slike rutiner er veldig forebyggende for konflikter mellom hjem og skole.
Og så er det jo en fordel at de voksne på skolen har omtrent samme regler, for eksempel på snøballkasting…
– På hvilken måte skiller arbeidskonflikter i samfunnet seg fra konflikter på skoler?
– At det er et barn i midten. Det betyr at det hele tiden er en uskyldig part å ta hensyn til.
Skolene teller om lag fire tusen elever, åtte hundre lærere, og mange foreldre. I dag er det tredve steinerskoler i Norge. Men noen mener at foreldrene blander seg for mye i skolens hverdag. Jeg spør:
– Foreldrene har mye de skal ha sagt i skolen?
– Ja, særlig når det gjelder deres eget barns trivsel.
– Er det problematisk at foreldrene har så mye makt i skolen?
– Nei, det problematiske er at de ikke har mer makt! Nesten all konflikt mellom foreldre og skole handler om at elever opplever skolehverdagen sin på en urettferdig måte. Da må foreldrene gripe inn for å hjelpe barna.
– Jeg blir litt overrasket når jeg hører dette. Det er jo mange lærere som blir frustrerte over foreldrenes makt i skolen. Hvor går grenseoppgangene mellom skolens og foreldrenes ansvarsområder?
– Foreldre skal ikke blande seg i skolens pedagogiske opplegg så lenge det følger læreplanen. Skolen må være tydelig på når og hvordan lærere skal kontaktes, f. eks. med telefontid og svarfrister på sms og e-post. Når det gjelder skolemiljø, anbefaler jeg at elever, skole og foreldre arbeider sammen for å bli enige om et sett trivselsregler. Det er viktig at alle aktører rundt skolen har eierskap til disse, hvis ikke oppstår lett trenering. En prosess med å lage trivselsregler bør få god tid.
I de fleste tilfeller oppstår ikke konflikter fordi foreldre har for mye innflytelse, men fordi skolen har mangelfulle prosedyrer. Det er et strukturelt problem.
– Mangel på felles rammer, er det et problem ved steinerskolene?
– Det viktig å skille mellom hvilke områder som trenger rammer, og hvilke som trenger frihet. Ordensregler, og konsekvenser av brudd på dem, bør for eksempel være faste. Tydelig plassering av ledelse og ansvar gjør alle trygge. Gode prosedyrer gir lærerene mer frihet til å drive god skole, i tillegg til at det er et verktøy for ansvarsavklaring, forventninger og samarbeid.
– Lærerens pedagogiske frihet er grunnleggende, bare på den måten blir pedagogikken tilrettelagt for hver enkelt klasse. Det oppstår en dynamikk i alle klasser, og læreren må ha frihet til å tilpasse seg denne. Undervisning er et kreativt fag. Hvis foreldre er bekymret for faglig utvikling, blir de som regel beroliget hvis læreren forklarer hvordan han arbeider, og – Foreldrene er godt representert i skolens styre, og på den måten med på eiersiden. – Og så er det dugnader, som mange tror at er det eneste foreldrene er engasjert i i Steinerskolene. Dugnader er selvfølgelig viktig, men samarbeid mellom skole og hjem innebærer mye mer. Det er viktig for foreldrene å ha kontakt med skolen; alle foreldrene har rett til å følge med på deres barns utvikling faglig og sosialt, og det bør være lav terskel for å ta kontakt hvis foreldre har behov for det. Jeg er grunnleggende opptatt av at barna i skolen skal ha det bra, og at kommunikasjonen mellom foreldre og lærere skal fungere best mulig. Det har skjedd før at man har konflikter gående med skolen som aldri blir løst, og som gjør at foreldrene mister lojalitetsfølelsen overfor skolen.
– Er foreldrene naive i forhold til elevene i enkelte tilfeller? Som at de tar det elevene sier, helt bokstavelig?
– Det kan nok være. Det eleven sier må undersøkes, men det de sier er som oftest det som er sant for dem, ut fra deres egne subjektive følelser, og da må man lytte til hva de egentlig prøver å si.
– Er du ikke synlig nok, siden folk ikke kjenner navnet ditt, og venter så lenge med å ta kontakt med deg?
– Der er du inne på noe. Jeg reiser rundt på skoler når foreldreforeninger inviterer meg og prøver å bidra der det behøves, men mange vet ikke at foreldreforbundet finnes. For eksempel tilbyr vi dialogmøter hvor Steinerskoleforbundet og foreldreforbundet kommer sammen, og vi prøver å bidra til rutiner for bedre dialog. Det er stor forskjell mellom steinerskoler og mellom lærerne.
Mye av mitt daglige arbeid skjer sentralt, gjennom samarbeid med Steinerskoleforbundet, Steinerhøyskolenog barnehageforbundet, foruten eksterne instanser.
Et annet stasningsområde har vært arbeidet med «Grønn skole». Sammen med Ninon Onarheim i Steinerskoleforbundet har dette vært et felles prosjekt, fordi det har vært etterspørsel etter grønnere profil i skolene. Blant annet har vi laget oppskrifthefter til SFO der vi kommer med forslag til sunn, enkel og billig, økologisk mat. Alle skolene i Norge har fått materiell, samt et matpakke-hefte som er gitt til alle foreldre.
Hilde Lengali er mer enn gjennomsnittlig opptatt av miljøspørsmål. Hun var førstekandidat i Buskerud for Miljøpartiet De Grønne ved siste stortingsvalg, og sitter både i landsstyret og sentralstyret.
– Hvordan får du tid til å jobbe med alt dette? Du er jo et menneskelig kraftverk!
Hilde Lengali slår opp latterdøren:
– Du kan nok si at jeg har en arbeidskapasitet ut over det vanlige, ja, sier hun.
Og dermed er det bare å ønske Hilde Lengali lykke til videre.