Den tyske organisasjonen «Freunde der Erziehungskunst» (Friends of Waldorf) har en avdeling for Emergency pedagogy som jobber med krisesituasjoner rundt om i verden. Grunnleggeren Bernd Ruf skriver om nødpedagogikk i sin bok: «Emergency education seeks to activate and strengthen the powers of self-healing in trauma victims, whether they are children, adolescents or adults. It is first aid for the Soul.» (Bernd Ruf, 2013).
Jeg er utdannet spesialpedagog og har arbeidet med steinerpedagogikk i mange år. For en stund tilbake dro jeg til Lesvos for å bistå i arbeidet med mindreårige flykninger. Vi var en gruppe på elleve: steinerpedagoger fra skole og barnehage, sosialpedagoger, en traumeterapeut, en kunstterapeut, en eurytmist, en forteller og en lege. Gruppen jobbet med steinerpedagogiske metoder og kunstneriske aktiviteter for å fremme helbredende krefter i barna og ungdommene. På Lesvos arbeidet vi i en av leirene sammen med mindreårige enslige flyktninger. De var mellom 11 og 18 år, – en gruppe fra Syria og en gruppe fra Afghanistan.
”Under me the earth, above me the heaven and here am I”. Vi begynte og avsluttet hver dag med å samles i ring hvor vi resiterte, gjorde eurytmi eller rytmisk bevegelse og sang med geberder.
Deltagelsen varierte litt i begynnelsen, men det ble flere og flere med. Det ble tid for leker og bevegelse, som å hoppe tau og rytmiske øvelser med klapping og sang. Til sist hadde vi en økt med akvarellmaling og formtegning, også det ble tatt svært positivt imot. Det var enkelt å danne relasjoner med barna og ungdommene, og vi følte alle at vi ga sjelene deres næring. Det ble verdifulle menneskemøter.
Flere av de jeg jobbet med på Lesvos har nå kommet til Norge. Jeg står spesielt nær en gruppe på tre gutter fra Afghanistan, de er 12, 13 og 14 år gamle. Alle tre reiste på egen hånd fra Afghanistan for å finne et trygt liv fjernt fra krisen i sitt hjemland, og på Lesvos møttes de i leiren der vi arbeidet. Siden da har de holdt sammen, reist gjennom Europa til Oslo og nå bor de sammen på et omsorgssenter i Østfold der de får norskundervisning og omsorg.
De tre guttene jeg kjenner har vært heldige, de blir ivaretatt og får gå på skole. I Norge bor det over 2000 barn og ungdommer på asylmottak, og ikke alle går på skole selv om de har rett til det. Dette er barn med tung bagasje som har sett mye de burde ha vært skjermet for. Samtidig er de ressurssterke, med en ukuelig vilje til å leve sitt liv videre, til å lære nytt språk, en ny kultur å kjenne og ikke minst til å gå på skole.
Det trengs flere frivillige og pedagoger som vil trå til og lage klasser for disse barna, med kunstnerisk arbeid og lek, men også med norskopplæring og etter hvert flere regulære fag. Det gjelder særlig for de barna som er i bosettingsprosessen, hvor det er lang ventetid. I samarbeid med asylmottak er det mange muligheter.
Interesserte steinerpedagoger, sosialpedagoger og terapeuter kan gjerne ta kontakt med meg eller Steinerskoleforbundet. Kontakt: Verena Aalders, mail: verenaioslo@gmail.com