Kollegiet ved Steinerskolen på Skjold har registrert med økende uro hvordan elevene i stadig større utstrekning forsvinner mentalt inn i sine smarttelefoner, både før, under og etter skoletid. Knapt et blikk møter deg om morgenen når du kommer til skolen, bare en og annen elev løfter nesen fra mobilen og svarer når du muntert utbryter «God morgen!» til de som
Arkiver: Artikler
Sparkesykler i tre
«Sløyd var det faget jeg likte best på skolen. Jeg har fremdeles alle oppgavene jeg lagde hjemme. I hvert friminutt stakk jeg bort på sløyden for å arbeide, og sløydlæreren lot meg være der så mye jeg ville – bare jeg oppførte meg bra. Der fant jeg mitt kall, og siden utdannet jeg meg til møbelsnekker, trappesnekker og orgelbygger. Det
Gaia – et forsøksår på Steinerskolen på Skjold
I mange år har vi hatt den tilbakevendende erfaringen at elevene på småtrinnet har veldig forskjellige behov, og i den vanlige klasseroms-situasjonen er det ikke alltid lett å møte elevene der de er, selv med flere voksne involvert i samme gruppe. Der noen har behov for ro og stillesittende arbeid, har andre behov for større aktivitet og enten kortere eller
KATZE UND HUNDZE – å ha det gøy med tysk
Tyskfaget på skolen kan være morsomt, både for elevene og læreren. Humor, begeistring og litt selvironi er en god nøkkel for at tysktimen kan bli vellykket. Tysk, norsk og engelsk er såpass like språk at det ufrivillig oppstår uforutsigbare morsomme situasjoner når ord uttales eller skrives. Her er det bare å seile på bølgen av latter og ta det som
Hva menes med at noe er friskt eller sykt?
Begrepene «friskt» og «sykt» har flere dimensjoner, flere opplevelsessjikt. På det individuelle plan er det selvfølgelig nyttig at en lege kan påvise et beinbrudd eller et magesår. Men et menneske kan leve med både psykiske og fysiske kroniske sykdommer, og likevel ikke, i første rekke, definere seg som syk.
Glimt fra videregående på Ljabruskolen
Elevene i klassen har ulik bakgrunn og skolegang, svært forskjellige forutsetninger, og er samlet i en gruppe fra 18 til 21 år. Land, språk, kultur, livssyn, biografi, sosial omgivelse og personlige egenskaper danner et brokete utgangspunkt for undervisningen. Det krever av lærerne at de står som et sammensveiset team rundt gruppen. For å lede i riktig retning og få alle med
Eurytmiterapi i barnehagen
Anne Weidner inviterer oss til sitt behandlingsrom for en samtale rundt hvordan hun arbeider med eurytmiterapi i barnehagen. Rommet er fylt av ro og velbehag. Anne er utdannet eurytmi- og massasjeterapeut. Hun er tilknyttet tre steinerbarnehager i Asker og Bærum hvor hun både gjør eurytmi i grupper og tilbyr eurytmiterapi til enkeltbarn.
Fra helsepedagogiske barnehjem til inkludering i steinerskolen
I 1955 kom Jens Bjørneboes roman Jonas ut og skapte storm. Her ble en skole med steinerskolepreg redningen for en såkalt ordblind gutt som hadde lidd smertelig nederlag i den offentlige skolen. Steinerskolen som mulighet for barn som trengte pedagogisk miljøforandring var ikke noe nytt, men Bjørneboe gjorde det kjent.
Livsmestring
Denne høsten har norske elever fått ny læreplan og et helt nytt fag på timeplanen: Livsmestring heter det nye faget som nå skal undervises i på alle trinn i grunnskolen og på videregående trinn. Bakgrunnen for dette er at barn og unge i økende grad rapporterer om psykiske plager, særlig angst og stress. I den sammenheng har det vært diskutert