Skolen min

Firkantede fettstifter, bivoks, malerier som fløt ut på våte ark, eventyret om Lillekort som klarte alt; «kan jeg ei, så kan jeg lære», illeluktende eurytmistenger, strikking av oransje dukker, rosa vegger, sangen om grågåsen og fortellingen om Noas Ark; minnene er mange fra barneårene på Steinerskolen på Hovseter. Senere fulgte også ungdomsskolen og videre­gående på samme skole med Beatles-låter, selvlagede

Kompetencer til en ny tid

Hvilke kompetencer skal uddannelsessystemet understøtte og udvikle hos de kommende generationer? Hvad kan vi gøre, for at det sker – og er der noget, vi skal stoppe med at gøre, for at det sker? Der er ikke tvivl i mange sind, når der tales om fremtidens eller det 21. århundredes kompetencer: De unge skal udvikle personlige og sociale kompetencer, kritisk-analytisk

Kvinnelige pionerer

Oslo høsten 1926. Norges hovedstad har akkurat skiftet navn fra Kristiania tilbake til sitt opprinnelige navn fra 1000-tallet. Norge arbeider for å styrke sin posisjon som en egen og moderne nasjon. Det gjøres på flere måter. Ved å synliggjøre forbindelsen til fortiden, Vikingskipshuset på Bygdøy ble åpnet akkurat dette året, og gjennom utbygging av handel, industri og moderne teknologi. For