Harald i den elektriske stol – relationen mellem fænomen og teori i naturfagsundervisningen

“Han skal begraves”, “Harald skal begraves nu,” lyder det fra Tobias, Clara og Freya i 8. klasse ved Steinerskolen i Vejle. Udsagnene følger lidt uventet, efter at vi sammen har lavet en enkel elektrisk stol, som vi har koblet til elstikket via en skilletrafo.  Det har været en stemningsfuld time, vi har hørt historien om Thomas Eddison, som sidst i 1800-tallet

Byttekrok

I Askeladden steinerbarnehage på Hurum har foreldre og barnehagen laget en byttekrok sammen. Ideen kom fra at en forelder som ønsket et lavterskel brukttilbud i nærheten, hvor alt fra yttertøy, sokker, bukser og basisplagg kunne gis videre uten å måtte annonsere og sende klær. Det er heller ikke alt man kan legge ut for salg, selv om klærne har mye

Ut på tur

Det er herlig å være ute i naturen en hel dag, hver uke, med elevene. På uteskolen vandrer vi over små og store åser, arbeider i skolehagen, gjør vedlikehold, bygger hytter og lager mat på bål. Tradisjonen tro varierer arbeidsoppgavene i takt med naturens gang og årstid. Et bilde på hele elevenes skolegang kan se slik ut fra lærerperspektivet: de

Tillit til ordene

En gang var ordet og det det nevner ett. Språket hadde en skapende kraft som manifesterte virkeligheten. Barna ble fortalt at de ikke måtte nevne bjørnen og ulven ved sine rette navn. Det betyr ulykke, fikk de høre. Det var ikke snakk om vage fornemmelser og assossiasjoner; nei, det var en helt konkret og livsnær opplevelse av at å si

Elevbibliotekets gleder

Elevbiblioteket på Steinerskolen på Skjold befinner seg i en hylle som dekker en hel vegg i 5.-klasserommet, hvor skolen over mange år har samlet alle slags bøker som skal fenge elevenes leseinteresse. 5. klasse holder tili det store bygget der mellom- og ungdomstrinnet har klasserom. For de små elevene på barnetrinnet er det trygt å bli ønsket velkommen inn i

Refleksjonen– den dyrebare

Informasjon er det nok av. Derfor kjemper teknologigigantene om det som er mangelvare: oppmerksomheten. Skolen på sin side kan, i flommen av informasjon, kjempe for det som er mest dyrebart: den egne refleksjonen. Da steinerskolen startet, riktignok i skyggen av den første verdenskrigen, men lenge før det vi kaller informasjonsalderen, hadde den en viss berettig­else som informasjonsformidler, og elevens refleksjoner var mer

Klasserommet som lesesirkel

I ein mykje delt kommentar i Stavanger Aftenblad 7. januar 2023 uttrykte nasjonalbibliotekar Aslak Sira Myhre bekymring for barn og unges evne til å lesa lengre tekstar, og tok til orde for meir lystlesing som eit botemiddel. Dette førte til ein lengre debatt med mange kloke innlegg frå norsklærarar og andre som er opptekne av ungdom og lesing. Denne teksten er ein