Bærekraftig blomsterlykke

I utkanten av Oslo ligger en vakker oase, Blomsterhagen på Abildsø, en gård som har spesialisert seg på dyrking av norske, bærekraftige blomster på frimark og i drivhus uten kunstig oppvarming. Snart er marken bar, i drivhuset spirer det i potter og bed. Sesongen med egendyrkede blomster tar snart til for fullt. Blomsterhage­jentene, Ida og Anja, gleder seg til åkeren

Steinerskolen 100 år!

Steinerpedagogikken feirer 100 år i 2019. I barnehager og skoler over hele verden feires begivenheten. Hele dette skoleåret arrangeres det små og store fester ved landets barne­hager og skoler. Steinerskoleforbundet slo på de største trommene for å feire og inviterte til jubileumsfest i Oslo 20. og 21. september.

Fortryllende mat

Mat og måltid står helt sentralt i steinerbarnehagens pedagogikk. Å bake, kutte grønnsaker og tilberede mat sammen og å skape gode måltider blir vektlagt hver dag. Ved Tryllefløyten steinerbarnehage i Bergen ble en gruppe foreldre så inspirerte av barnehagens mattradisjoner at de gikk sammen om å lage barnehagens egen oppskriftsbok: Tryllefløytens beste oppskrifter!

Steinerpedagogikk som estetisk livsanskuelse. En visjon.

Det finnes gode grunner for å betegne steinerpedagogikken som en estetisk livsanskuelse. Helt fra barna er små, inngår estetiske opplevelser og arbeidsmåter som helt naturlige elementer i barnas utvikling og modningsprosess. Vil man forstå steinerpedagogikk, er det ikke dumt å oppsøke den der den er best, og det er etter min mening der, hvor kunstneriske uttrykk og estetiske erfaringer får

Hvor er eurytmien om 100 år?

Da utføres det gledefylt og helsefremmende bevegelse i alle kriker og kroker, på alle gatehjørner og torg! Setningen er inspirert av dikteren Edith Södergran som begeistret utbrøt; at i løpet av kort tid, ville hver spurv kvitre og synge om innholdet av arbeidet og tankene til Rudolf Steiner. Ja, så helt feil tok hun ikke. Antallet steinerskoler vokser over hele

Skoven, her mødes børn og ældre

De sidste 2-3 år har skovgruppen Anemonerne i Aarhus arbejdet sammen med tre af byens plejehjem, med henblik på at lade børn og ældre mødes og danne relationer ud fra de forudsætninger de hver især kommer med. Vi har dog med tiden erfaret, at ved at rykke dette møde fra plejehjemmets dagligstue eller tilhørende have ud i naturen, opstår helt