Skrapmetallsløyd

Når man jobber med metaller, er det et bearbeidet og kultivert stykke natur man har mellom hendene. Det består av sammensatte grunnstoffer som har krevd enorm energi og kunnskap for å bli utvunnet, raffinert og formet.Menneskene har gjennom historien overvunnet store utfordringer i sin streben etter å nyttiggjøre seg det. Metall er ikke som tre; organisk, uregelmessig, lunt og levende.

En verden av håndarbeid

Den vakre høstsolen skinner inn gjennom de buede vinduene i Haugtussa Steinerbarnehage. Jeg er kommet for å snakke med Randi Holthe og hilse på en stor gjeng med dukker og dyr som hun har laget til barnehagen siden hun begynte her i 1996. Randi lager både leker, figurer til årstidsbordet, bursdagsgaver og kostymer. Intervju med Randi Holthe, pedagog i Haugtussa

Traditioner, årstidsfester og forældre – gødning til børnenes skolefælleskab

De mange traditioner i skoleåret, der samler fællesskabet af forældre, elever og skolens ansatte, kan udfolde sig forskelligt fra skole til skole, men har samme formål. De bidrager til skolens sammenhængskraft og elevernes trivsel. Når vi som forældre engagerer os i vores børns skole, mærker de det. I forældres interesse og deltagelse kan børnene opleve, at to vigtige verdener i

Dengang Morten Vægter holdt begravelse for de ødelæggende ord

Det er efterår. Dagene er blevet lidt kortere, morgenerne i skoven lidt koldere og mørket trænger sig på. Som dagene går bliver skovbunden mere og mere broget, med pletter af gyldent løv. I Børneøen Bonsai, er vi midt imellem to årstidsfester – forude venter Lanternefesten. Til årstidsfester hører eventyr og figurer som børnene kender, i år blev en fortælling fra Morten Vægters

Den store udfordring i Lapland – et fast element i skolegangen

En steinerskoles liv er båret af rytmer og gentagelser – daglige rytmer, ugerytmer, månedsrytmer, årsrytmer. Fra 1. klasse kan man se frem til alt, der venter, og ved afslutningen af 12. klasse har man været igennem “det hele”, med dags-, uge-, månedsrytmer, der har ændret og udvidet sig gennem de forskellige klassetrin. Fra mellemtrinnet er der årlige ture, hvor vi

Fra ull til sau

Fulle av forventninger kommer 2. klassingene til den første håndarbeidstimen. Når skal vi lære å strikke? Hva skal vi lage? Det er mye som må læres og gjøres før vi kommer i gang med strikkingen, men før jul har alle elevene blitt godt kjent med ull som materiale og har strikket en sau, og kanskje sauen også har fått et

Spikking i barnehagen

Da jeg startet å jobbe som medarbeider i steinerbarnehage som ganske ung, følte jeg meg veldig heldig som fikk lov til å sitte å spikke sammen med barna. Jeg forstod imidlertid ganske fort at det ikke er problemfritt å fordype seg i kunstneriske arbeid rundt små barn. Balansen mellom å holde fokus på barna og utførelsen av det håndverksmessige kan

Hånden

Hvor ville vi vært uten våre hender? Våre liv er fulle av hverdagslige erfaringer der våre hender er innblandet så dyktig og stillferdig at vi sjelden reflekterer over hvor avhengige av dem vi faktisk er. Ingen andre av kroppens deler foretar større variasjon i sine handlinger og bevegelser. Hånden er sjelens vindu ifølge Kant.1 Med hånd­en kan vi både sanse og

Plantefarging av garn

Hvert år har ungdomstrinnet på Steinerskolen i Bærum en prosjektuke. I år var ett av prosjektene plantefarging av garn. Blader, røtter, bark, lav, lus o.l. puttes oppi store gryter med vann. Garnet legges oppi den lunkne fargesuppen og varmes forsiktig opp. Etter en times tid ved kokepunktet har vi fått de vakreste farger! Garnet på bildet er farget med bjerkeblader,

Kunstnerisk fordypelse i 7. klasse

I steinerskolen arbeides det tverrfaglig og fordypende med kunstfagene. Jeg vil gi dere et lite innblikk i hvordan jeg har arbeidet med kunstnerisk fordypelse med 7. klasse på Steinerskolen på Lørenskog. I 7. klasse er detfantastiske muligheter for kunst­nerisk fordypelse av sentrale tema dette skoleåret. Her viser jeg noen eksempler på arbeid med sonegeografi, geologi, fysikk og geografi. Tegning Tegning