Jeg får ofte spørsmål om hva steinerpedagogikk er, og hvorfor man bør velge steinerskolen. Utfra mitt hjerte er det minst hundre svar på dette spørsmålet, men når jeg må trekke frem den kortfattede versjonen, starter jeg oftest med å vise til førsteklasse. Jeg forteller hvor mye jeg brenner for frileken, bevegelse og tryggheten våre førsteklassinger får. Disse store linjene er
Arkiver: Artikler
Hør her, nå skal jeg fortelle deg noe
Da jeg var barn på syttitallet, ble vi barna lest for. Mye. Det var bøker rundt oss, hvor vi enn var. Og det var tilgjengelige voksne som leste for oss, hvor vi enn var. Det var sosialrealistiske bøker som forklarte oss verden i bilder og tekst, det var folkeeventyr, Bobsey-barna, Brødrene Løvehjerte, Den hvite stenen, Narnia, Ole Brumm, Aurora fra
Det koker i skolen
Antall voldshendelser i Osloskolen er femdoblet siden 2015. Mengden barn som av ulike årsaker ikke kommer seg til klasserommet, er også stigende. Vi kaller det «skolevegring». Skolevegring betraktes ikke som noen diagnose, men snarere som et symptom. Og et symptom på noe er det jo saktens. Jeg har aldri vært komfortabel med begrepet. For meg høres det ut som et
Barnehagen og boka
Det er ulike tradisjoner rundt bruk av billedbøker i steinerbarnehager. I denne artikkelen tar jeg utgangspunkt i at de ansatte i barnehagen har blitt enige om at billedbøker hører hjemme i barnehagen, og at de ønsker et faglig løft når det kommer til barnelitteratur. Det er absolutt mulig å lese billedbøker uten å hverken ha et læringsfokus eller ødelegge for
Kunnskap i sammenheng
Skolen må på en eller annen måte erstatte den kunnskapsarenaen moderniteten har tatt fra oss. Arenaen som har gått tapt med teknologien, og som kan gjøre kroppen overflødig, sansene unyttige og tenkningen automatisert. Skolen må finne nye virkeområder for kunnskapstilegnelse. Men hva må til? Steinerpedagogikken er over 100 år gammel. Den norske skoletradisjonen, der skolen ble et lovfestet tilbud for
Litteraturfestival
De siste to årene har vi på Steinerskolen i Hurum startet januar med litteraturfestival. Vi ønsker å gi elevene smakebiter på ulik litteratur og motivere til lesing. Festivalen går over to dager i alle fagtimer etter lunsj, noen klasser bruker også hovedfag. Litteraturfestivalen er ment som en kikkstart til videre arbeid rundt litteratur i de forskjellige klassene. Til ære for
Kunsten å være i bevegelse
Det er få ting som gir oss mer glede og rikdom i livet enn det rene og skjære faktum at vi mennesker er forskjellige. Den samme kjensgjerningen er også opphavet til mange av de grunnleggende utfordringene ved det å leve sammen. I pedagogiske sammenhenger befinner lærere seg i denne balansekunsten hele tiden. På den ene siden ligger fellesskapet, felles aktiviteter,
Lærere med grønne fingre
Siden høsten 2022 har medarbeidere fra Steinerskoler, Steinerbarnehager, Montessoriskoler og Montessoribarnehager i Oslo og Viken møttes jevnlig til skolehagekurs i regi av Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU). På kursdagene får deltakerne en god innføring i skolehagens muligheter i alle sesonger. Tre kursledere fra NMBU leder gruppen gjennom skolehagens sesonger. Gjennom to år følger deltakerne sin egen skolehage og dyrkningsanlegget på Gartneriet
Å arbeide med kalligrafi og håndskrift i brytningspunktet mellom kunst og håndverk
Alle kulturer som har en skriftlig form for kommunikasjon, har også en tradisjon for å uttrykke seg kalligrafisk. Men hvordan det kalligrafiske verdsettes, og hvilken status kalligrafien har, er svært ulik. I enkelte kulturer har kalligrafien blitt den høyeste form for kunstnerisk uttrykk, i andre kulturer ses det kalligrafiske mer som et håndverk, kanskje til og med av utdøende art.
Ungdoms egenart på videregående trinn
Om vi for et øyeblikk slår en parentes rundt koronatidens utfordringer knyttet til hybridskole og digital undervisning, har norsk skoles oppmerksomhet de siste årene vært rettet mot fagfornyelsen, en prosess steinerskolene også har tatt del i. Prosessen fullføres i år idet de siste nye fagplanene tas i bruk på videregående skoler. Når så mye fokus rettes mot ett punkt, havner