Scuola Novalis

– en yrkesfaglig steinerskole i Italia Libera scuola Steiner-Waldorf Novalis ligger ved foten av Alpene nær den norditalienske byen Conegliano. Fra skolegården skimtes fjelltoppene langs horisonten mot nord. Området rundt skolen er flatt, der åkre og enger er omgjort til næringsområder for små og mellomstore bedrifter. Folk herfra er svært praktisk anlagt. Det er kort vei fra tanke til handling,

Spillet om dronene

Ved Oslo by steinerskole skriver ikke avgangselevene en tradisjonell årsoppgave, men en fordypningsoppgave. Til forskjell fra årsoppgaven arbeider de med fordypningsoppgaven kun det siste halvåret, fra januar til mars/april. Fordypningsoppgavene er knyttet til et fordypningsfag som eleven har hatt over to år. På en boklig linje som Humanistlinjen er det heller ikke noe krav om en praktisk-kunstnerisk del. Elevene skriver

Steinerskolens juvel: årsoppgaven

Det siste året på en videregående steinerskole arbeider elevene med en årsoppgave. Det er en enestående mulighet til å følge en interesse eller finne ut av noe en er nysgjerrig på. Elevene kan skrive om nesten hva de vil, og dette gjør valg av tema både utfordrende og spennende. Gjennom arbeidet med oppgaven får elevene unik trening i fordypning og

Årsoppgavensom modningsprosess

Som lærer opplever jeg at årsoppgavene har forandret seg noe i løpet av de siste 35 årene; de store praktiske løsningene har skrumpet inn, og de samfunnsmessige spørsmålene er for tiden mer fremtredende. Men selve prosessen gjennom et helt år, hva elevene går igjennom i forhold til sin egen utholdenhet, innsikt og utvikling er den samme.

Kemiundervisning i Steinerskolen

Den, der kan tænke over kvantefysikken uden at blive svimmel, har ikke forstået et ord af det hele. (Niels Bohr) Alle børn kender til poser af plast og har set, at jern ruster. Når eleverne får kemi i 7. klasse, begynder vi stille og roligt at arbejde på at få klarere begreber om netop stof og stoffer, der ændres. Vi

Leder

Kære læser, 370 elever i Danmark og 600 elever i Norge, fordelt på seks og syv skoler, er lige nu i gang med at tage Steinerskolernes ungdomsuddannelse. Hvor pædagogikken i Norge og Danmark er grundlæggende ens, er overskolerne/de videregående trin og eleverne efter endt skolegang ganske forskelligt stillede. I Norge er der statstilskud til alle klasser og skolegangen afsluttes med

Oslo by steinerskole– et paradigmeskifte

Å starte en ren videregående steinerskole med fokus på spesialisering og linjevalg utfordret den tradisjonelle steinerskoletanken om en tolvårig enhets­skole med en almendannende læreplan. Initiativet og oppstarten av Oslo by Steinerskole førte til en ideologisk splittelse i steinerskole­bevegelsen og forbundet. På tross av denne motstanden var det historiske øyeblikk endelig kommet, etter flere års forberedelser, og en ren videre­gående steinerskole

Videregående steinerskoler for elever med behov for en tilrettelagt praktisk hverdag

De helsepedagogiske steinerskolene gir tilbud til ungdom som trenger en praktisk tilrettelagt hverdag i tillegg til ordinære teorifag. Jeg kaller det undervisning på «blå resept». Her skal fagene som kan styrke elevenes livskvalitet og selvbilde stå i sentrum. Følelsen av å kunne noe og mestre noe er helt grunnleggende kvaliteter som alle trenger, og her skreddersys hverdagen for elever som

Et glimt bak fasadene

På bedriftsbesøk i 2. videregående Selv om det ikke er mye industri igjen i Norge, er det ganske overraskende hvor mange bedrifter det er i vår nær­het. Vi kjører forbi bygninger vi har sett hele livet, men vi vet ikke hva som foregår bak fasaden. Det forsøker vi å gjøre noe med i 2. vg. i samfunnsfagsperioden om økonomi og