I sin vidunderlige bok, Utdanningens vidunderlige risiko, maner Gert Biesta fram et svært viktig poeng om undervisning og læring: Læreren har aldri noen garanti for at elevene lærer det man ønsker at de skal lære. Mange,især aktører utenfor skolen, vil oppfatte dette som uhørt: Vet dere ikke hva dere driver med? Men Biesta har helt rett. Noe av begrunnelsen har gir
Arkiver: Artikler
#KidsOnTech- Vår tids største sosiale eksperiment?
Filmen gir et balansert bilde i forhold til foreldrenes rolle, pedagogers rolle, teknologiens muligheter, begrensninger og farer. Filmen tar utgangspunkt i aktuelle spørsmål som vi lever med som foreldre og pedagoger; hvordan påvirker bruk av digitale verktøy og media barn og ungdom? Hvordan kan vi ha et balansert forhold til bruk av teknologi? Hvordan vi kan unngå å la teknologien
Fantasi og selvstendighet i skolens ånd
«De kan lett forestille Dem hvordan en slik sak ville ta seg ut der hvor det er «orden i huset». Først kunne man gå inn i A-klassen hvor det naturligvis undervises efter den metode som ansees for best. Så komme De inn i B-klassen. Ingen annen forskjell enn at det sitter andre barn ved pultene. Nøyaktig den samme drill, for
Høsten i barnehagen
I steinerbarnehagene bruker vi mye tid på ulike gjøremål i løpet av en dag. Vi lager mat, henger opp klesvasken, gjør hagearbeid, koster, raker, måker snø, klipper gress, plukker bær, rydder og vasker. Mye av dette er oppgaver man ofte føler at man må gjøre, og det kan kjennes ut som om det tar tid bort fra barna og våre pedagogiske oppgaver.
Fra strikking til koding
«Hvis du har hatt erfaringen av å binde en bok, strikke en sokk eller spille blokkfløyte, da får du en opplevelse av at du kan bygge et romskip eller lære et dataprogram du aldri har vært borti. Det er ikke selvhevdelse, bare en stille tillit. Det finnes ikke noe du ikke kan mestre …» Peter Nitze, tidligere steinerskoleelev. Etter å ha
Leirskole for alle 7. klasser
En uke uten foreldre, en uke bare med de andre elevene, med læreren, med egen sekk med turutstyr og med naturopplevelser helt utenom det vanlige – det er tid for leirskole på Soleggen! Jeg har selv vært der på leirskole som elev, og nå arbeider jeg for å gi andre elever mulighet for de samme opplevelsene av natur, mestring, samhold
Gårdsbarnehage
Huldraheimen steinerbarnehage har 5 avdelinger, 3 småbarnsavdelinger og 2 storbarnsavdelinger. Det er 43 store barn og 27 små barn. Barnehagen ligger idyllisk og landlig til like uten for Kongsberg. Vi er også så heldig at vi har fått Kongsberg Steinerskole som nabo, det er veldig fint. Det beste med barnehagens beliggenhet er at vi er tett på dyr og natur,
Uteskole- en meningsfull undervisning med risiko for læring?
Som lærer lever jeg med slike spørsmål. Jeg grunner på hva som er skolens oppgave i samfunnet i dag, og hvordan vi best mulig kan møte, og undervise de barna som kommer til oss på en meningsfull måte. Nåtidens klasserom En av tingene som blir tydelig for meg i disse spørsmålene er at vi må se på klasserommet. Klasserommet er nærmest en
Er steinerskolene grønne nok?
Hva er grønn pedagogikk i steinerskolen? Betyr det noe annet i en steinerskole enn en annen skole? Kanskje ikke, men som mor i steinerskolen forventer jeg at skolen har et stort fokus på dette. Ja, nesten slik at det burde være et tema på hvert torsdagsmøte. Jeg forventer at skolen har en visjon for sin grønne pedagogikk, og at dette
Den lille skolekafeen
For rundt 30 år siden overtok min mor «das Speisehaus», skolekantinen på Steinerskolen i Düsseldorf, noe hun gjorde for å finansiere videreutdanningen sin. Fort ble den store, lyse spisesalen til et kjært samlingspunkt for lærere og elever. Min mor merket fort at det var like viktig for lærerne og elevene å ha noen de kunne dele det de hadde på