Den første steinerskolen startet i Chengdu i 2004, men å telle hvor mange skoler som finnes i Kina nå, er ikke lett. Det kommer an på hvordan man ser det. Bare i Shenzen finnes det fire skoler som beskriver seg som steinerskoler, men ingen av dem har lærere med noen særlig utdanning i steinerpedagogikk. Den internasjonale listen som gis ut i Tyskland tar bare med 6 skoler i Kina. Mens andre regner at det finnes mer enn 50 steinerskoler, 10 bare i Beijing. Det finns to kurssteder for lærere og en heltidsutdanning. Utviklingen drives frem av entreprenører og engasjerte lærere og etterspørselen øker raskt. På de skolene som er etablert, er det lange ventelister.
Sett med skandinaviske øyne er steinerpedagogikken stor i Kina, men den er naturligvis forsvinnende liten i kinesisk målestokk. Likevel har utviklingen fått stor oppmerksomhet internasjonalt; avisen The New Yorker skrev i 2014 at «the Waldorf model is quickly becoming one of the most influential countercultures in China» og det tyske Goetheinstitutet kaller det for «Waldorf-feber».
Litt perspektiv får man om man ser på byen Zhengzhou som ligger i provinsen Henan, midt i Kina ved den gule flod. En kjempeby der heisekranene snurrer konstant og der nye klynger av skyskrapere vokser som sopp ut av den røde sandjorden. En by som offisielt har syv millioner innbyggere, men som uoffisielt huser snarere 20, kanskje 30 millioner mennesker. Dette er Kinas rikeste by. En by full av unge mennesker med framtidstro. Her holdt vi et kurs om steinerpedagogikk, og da deltok en delegasjon fra ledelsen av byens skolemyndigheter. Flere av dem arbeider for å få steinerpedagogikk inn i den statlige skolen. Det er allerede arrangert en rekke kurs, byens skoleminister er meget interessert i pedagogikken og flere maktpersoner innen skoleutvikling har uttalt seg positivt.
På vårt kurs deltok først og fremst kommende og aktive lærere, en del av dem arbeidet ved steinerskolene i regionen, men også engasjerte foreldre hadde meldt seg på. Å velge skole for sitt barn er et viktig valg i ettbarnslandet Kina. Vi holdt kurs i grunnleggende emner fra første klasse og ut videregående, med dypdykk i geografi, matematikk, engelsk, geometri og historie. Vi arbeidet også med vått-i-vått maling, tegning, sang og fløytespill. I seks dager arbeidet vi sammen, det var god stemning og intensive arbeidsøkter.
Moderne idealer
For mange kinesere er steinerpedagogikken en livsstil og filosofi som ligger nær gamle idealer som er på vei tilbake i det moderne Kina: filosofi, meditasjon og Tai Chi har dype røtter i den kinesiske kulturen og er med sin slow life-retning i stor kontrast til materialismens fremmarsj de seneste tiårene. Steinerpedagogikken anses som spirituell uten å være religiøs, og antroposofien har mange fellestrekk med kinesisk filosofi. Interessen for eurytmi er slående, men også steinerpedagogikkens tilnærming til matematikk og geometri. De fleste av Rudolf Steiners verk er oversatt til kinesisk, og særlig «Frihetens filosofi» vekker stor interesse. Det er først og fremst blant den høyt utdannede elite at interessen for steinerpedagogikken vokser frem, og her finnes også store ressurser. Vår uke i Kina var preget av kjøreturer i store biler, fine middager i såkalte «gated communities» og samtaler med engasjerte akademikere. Det slående var den sterke viljen og pågangskraften for å bygge opp et steinerskolemiljø av høy kvalitet, det er ikke snakk om noen steiner-light. Det første de vil gjøre er å starte en lærerutdanning. De har byggeplanene klare, tomter til å bygge på og investorer som vil hjelpe til. Ingen er med for å tjene penger, også her må skolene drives som ideelle stiftelser, det er snakk om en genuin vilje til å utvikle skolesystemet.
Allmenn pedagogikk
Utviklingen preges av sporadiske kurs ved steinerskolelærere fra Taiwan, Australia, USA og Europa, derfor er det et stort behov for lokale forelesere og utdannede steinerpedagoger. Vår erfaring var at lærerne som kom på kurset var velutdannet, men hadde utfordringer med å omsette steinerteori til praksis. Hvordan? var et spørsmål vi fikk ofte, alt fra hvordan man skal kle seg til hvordan man forteller og engasjerer elevene. Vi brukte det meste av forelesningene til å vise pedagogikken i praksis. Det å få leve seg inn i en matematikk- eller engelsktime på barnetrinnet ble godt mottatt. Likeså å få tegne og male bilder fra undervisningsstoffet. Kursdeltakerne hadde også spørsmål og bekymring lik den vi opplever i Sverige: Hvordan håndterer man utagerende barn? Hvordan kan vi som foreldre begrense barnets skjermtid? Og en bekymring for at elevene lærer for langsomt.
En kinesisk læreplan
Vi ble møtt med en overveldende vennlighet og takknemlighet. Janteloven må være ukjent i Kina. Vi ble behandlet som forbilder og måtte veie våre ord. Alt som berører politikk eller religion er sensitive emner og det er viktig å vise stor respekt for den lokale kulturen. Det er viktig å være seg bevisst at den læreplanen vi bruker i Sverige, er sterkt orientert mot vår kristne og eurosentriske kultur.
Det pågår et viktig arbeid med å utvikle en læreplan ut fra et kinesisk perspektiv, dette er selvfølgelig helt nødvendig. Det gjelder ikke minst bokstavinnlæringen med kinesiske tegn, men også geografi og historie. For oss ble det viktigere å løfte frem og diskutere hvorfor vi underviser i perioder som Det gamle testamente, norrøn mytologi, Hellas og Romerriket, fremfor å gå gjennom innholdet i disse periodene. Her må man i Kina utvikle tema ut fra sin egen tradisjon og historie og eventuelt komplettere med europeiske epoker. Selv fortellestoffet på de første klassetrinn må tilpasses. Det dreier seg om å forstå grunnideene. Gjennom å studere et steinerpedagogisk syn på barnets utvikling, kan man finne begrunnelse for at man for eksempel forteller fabler og legender på et bestemt alderstrinn, og så dreier det seg om å finne de gode kinesiske fortellingene som svarer til denne grunnideen.
Etter en intensiv uke har vi bare fått se et liten glimt av hva som rører seg innen steinerpedagogikken i Kina. Vi lot oss fascinere av varmen og engasjementet, volumet når de først kommer i gang og hvor fort alt går, det finnes ingen tid å miste i Midtens rike!