Utgivelser

Livsmestring

Denne høsten har norske elever fått ny læreplan og et helt nytt fag på timeplanen: Livsmestring heter det nye faget som nå skal undervises i på alle trinn i grunnskolen og på videregående trinn. Bakgrunnen for dette er at barn og unge i økende grad rapporterer om psykiske plager, særlig angst og stress. I den sammenheng har det vært diskutert

Yrkesfag leverer varene

Hva gjør man når leveranser uteblir og 2. klassingene står uten skolemateriell? Ved Steinerskolen på Hedemarken fantes løsningen i egne rekker – på yrkesfaglig linje. 19 spente 7-åringer stiger inn i sitt klasserom. Skoleåret er godt i gang. Det henger vakre malerier av bokstaver og tall på veggene. Hånd­arbeidsposer med arbeid i prosess henger på knagger langs veggene.

Fra hoved til fod

De fleste børn i mellemste klassen har før gået på en almindelig skole, men passede ikke helt ind. De var måske for sensitive, for urolige, havde svært ved at følge med fagligt – eller en blanding. Derfor er de kommet til os, hvor der er tid og rum til at være anderledes. Når børnene kommer til os, har de tit

Små børn med særlige behov

I den første 7-årsperiode kan man med rette sige, at alle børn har særlige behov, og det er den voksnes opgave at skabe rammer, der imødekommer det lille barns behov, så barnet kan udvikle sig i tryghed. I denne periode viser det sig også, at nogle børn har særlige behov. I Børneøen Bonsai har vi igennem vores 20 års virke

Tradisjon og fornyelse i steinerpedagogikken Noen refleksjoner.

Er der nødvendigvis en motsetning mellom tradisjon og fantasi? Selvsagt ikke, vi finner mange tradisjoner som bruker fantasien til å fornye seg; det finnes sågar tradisjoner som bygger helt på fantasien: alle sjangere av skjønnlitteratur, ikke minst science fiction. Men skjønnlitteratur er en kunstform. I tradisjoner som ikke er kunst – f. eks. sosiale tradisjoner, praksis (rutiner, ritualer, kollektive vaner)

Uteskole i Arendal

Da skolen startet i høst, trengte vi lærere å gjøre ting sammen som kollegium etter så mye innetid og Teams på våren. Uteskole står ofte på planen for elevene, og det er viktig at alle lærere «kjenner på kroppen» hva slags aktiviteter og undervisning vi faktisk gir til elevene våre.

Det uforutsette øyeblikkets muligheter

Hvordan forstå det transformative potensialet i det uforutsette? Læreres refleksjoner og erfaringer med uforutsette øyeblikk i klasserommet. Følgende artikkel er basert på min masteroppgave ved Steinerhøyskolen. Det empiriske materialet baserer seg på intervjuer med fire erfarne steinerskolelærere som jeg i oppgaven ga navnene Lars, Anna, Sofie og Johanne. De teoriene og begrepene jeg primært brukte, har sitt fundament i det

Å tegne med barn

Vi er vant med at små barn tegner, som en selvfølgelig del av sin tilværelse. Det tegnes med glede og konsentrasjon, umiddelbart og utprøvende. De tidlige tegningene viser spor av motorikk i utvikling, armen former først enkle buede og rette linjer. Sirkelen og korset dukker opp i tredje leveår, ofte sammenfallende med den tiden da barnet begynner å si jeg