Utgivelser

Nyhedsstrømmens påvirkning af børn

Der er ingen tvivl om, at det er en meget vigtig opgave, vi som forældre og pædagoger står med, når det gælder om at guide vores yngste samfundsborgere blot nogenlunde sikkert gennem den bastante nyhedsstrøm. En fælles debat og bevidsthed om problemets stadig mere påtrængende karakter er derfor essentiel. Det moderne samfund kendetegnes ikke mindst ved sin konstante nyhedsstrøm og

Verdensmålene – et dannelsestema

Verdensmålene er generelle og universelle mål for verdens bære­dygtige udvikling. Som sådan er målene relevante for alle mennesker og for alle skoler i verden. Hvordan man konkret vil varetage dette ansvar og denne opgave i det enkelte land, på den enkelte skole og i den enkelte familie må bero på konkrete og lokale overvejelser. Verdensmålene kan blive et led i

Vokalene i eurytmien

Vokalene er de sangbare lydene i språket vårt. Gjennom dem kan stemmen vår komme i flyt og bre seg ut i rommet. Konsonantene pakker inn vokalene og former dem til ord. I eurytmien arbeider vi med at lydene er reelle krefter, og hver lyd har en egen karakter og stemning. Sammen blir de til utallige kombinasjoner som på den ene

Mot noe større enn seg selv

Når vi snakker om grenser, snakker vi ofte om de trygge og tydelige grensene som voksne setter overfor barn, som leggetid, rutiner og klasse­regler. Eller vi snakker om grensene barn utvikler seg imellom: Du får ikke lov til å slå. Hun kan ikke ta leken din uten å spørre om det er greit. Et nei betyr et nei. Sjeldnere snakker

Fysikksløyd/mekanikk

Dersom man ønsker å gjøre praktiske økter i en fysikk/mekanikk-periode, er «fysikksløyd» en aktivitet som kan fremme forståelse i faget. Å la elevene bygge opp en modell eller en fungerende maskin i fysikken, kan gi nye innganger til et fagområde som for mange kan være vanskelig å begripe teoretisk.

100 år i verden!

I 2019 feirer steinerskoler og steinerbarnehager i hele verden 100- årsjubileet til den første steinerskolen. Feiringene samles under slagordet: WALDORF 100 – learn to change the world! – det å bidra til endring i verden er både et sentralt mål i steinerpedagogikken og i feiringen. På nettsidene Waldorf100.org kan du følge de ulike prosjektene, sende inn egne prosjekter eller delta

Den Franske Revolution

8. klasse på grænsen mellem enevælde og selvstændighed I 2011 var jeg så heldig at blive ansat som klasselærer for den ene af to nye 1. klasser. Disse søde børn går nu i 8. klasse, og jeg er stadig den heldige klasselærer, men ellers har meget forandret sig. Undervisningstemaerne i steinerskolen er nøje tilpasset alderstrinnet og spejler elevernes udvikling, dette

Hurra! Steinerpedagogikken feirer 100 år!

Høsten 2019 er det 100 år siden Rudolf Steiner startet den første steinerskolen i Stuttgart. Steiner ble invitert til å starte en skole for arbeidernes barn på Waldorf Astoria-fabrikken. Etter fabrikken fikk skolen navnet; Waldorfskole, og dette navnet brukes om steinerskoler de fleste steder i verden den dag i dag. Rudolf Steiner reiste rundt og holdt foredrag om den nye