Mot noe større enn seg selv

Når vi snakker om grenser, snakker vi ofte om de trygge og tydelige grensene som voksne setter overfor barn, som leggetid, rutiner og klasse­regler. Eller vi snakker om grensene barn utvikler seg imellom: Du får ikke lov til å slå. Hun kan ikke ta leken din uten å spørre om det er greit. Et nei betyr et nei. Sjeldnere snakker

Fysikksløyd/mekanikk

Dersom man ønsker å gjøre praktiske økter i en fysikk/mekanikk-periode, er «fysikksløyd» en aktivitet som kan fremme forståelse i faget. Å la elevene bygge opp en modell eller en fungerende maskin i fysikken, kan gi nye innganger til et fagområde som for mange kan være vanskelig å begripe teoretisk.

100 år i verden!

I 2019 feirer steinerskoler og steinerbarnehager i hele verden 100- årsjubileet til den første steinerskolen. Feiringene samles under slagordet: WALDORF 100 – learn to change the world! – det å bidra til endring i verden er både et sentralt mål i steinerpedagogikken og i feiringen. På nettsidene Waldorf100.org kan du følge de ulike prosjektene, sende inn egne prosjekter eller delta

Den Franske Revolution

8. klasse på grænsen mellem enevælde og selvstændighed I 2011 var jeg så heldig at blive ansat som klasselærer for den ene af to nye 1. klasser. Disse søde børn går nu i 8. klasse, og jeg er stadig den heldige klasselærer, men ellers har meget forandret sig. Undervisningstemaerne i steinerskolen er nøje tilpasset alderstrinnet og spejler elevernes udvikling, dette

Hurra! Steinerpedagogikken feirer 100 år!

Høsten 2019 er det 100 år siden Rudolf Steiner startet den første steinerskolen i Stuttgart. Steiner ble invitert til å starte en skole for arbeidernes barn på Waldorf Astoria-fabrikken. Etter fabrikken fikk skolen navnet; Waldorfskole, og dette navnet brukes om steinerskoler de fleste steder i verden den dag i dag. Rudolf Steiner reiste rundt og holdt foredrag om den nye