Steinerpedagogikk som estetisk livsanskuelse. En visjon.

Det finnes gode grunner for å betegne steinerpedagogikken som en estetisk livsanskuelse. Helt fra barna er små, inngår estetiske opplevelser og arbeidsmåter som helt naturlige elementer i barnas utvikling og modningsprosess. Vil man forstå steinerpedagogikk, er det ikke dumt å oppsøke den der den er best, og det er etter min mening der, hvor kunstneriske uttrykk og estetiske erfaringer får

Hvor er eurytmien om 100 år?

Da utføres det gledefylt og helsefremmende bevegelse i alle kriker og kroker, på alle gatehjørner og torg! Setningen er inspirert av dikteren Edith Södergran som begeistret utbrøt; at i løpet av kort tid, ville hver spurv kvitre og synge om innholdet av arbeidet og tankene til Rudolf Steiner. Ja, så helt feil tok hun ikke. Antallet steinerskoler vokser over hele

Skolen min

Firkantede fettstifter, bivoks, malerier som fløt ut på våte ark, eventyret om Lillekort som klarte alt; «kan jeg ei, så kan jeg lære», illeluktende eurytmistenger, strikking av oransje dukker, rosa vegger, sangen om grågåsen og fortellingen om Noas Ark; minnene er mange fra barneårene på Steinerskolen på Hovseter. Senere fulgte også ungdomsskolen og videre­gående på samme skole med Beatles-låter, selvlagede

Kompetencer til en ny tid

Hvilke kompetencer skal uddannelsessystemet understøtte og udvikle hos de kommende generationer? Hvad kan vi gøre, for at det sker – og er der noget, vi skal stoppe med at gøre, for at det sker? Der er ikke tvivl i mange sind, når der tales om fremtidens eller det 21. århundredes kompetencer: De unge skal udvikle personlige og sociale kompetencer, kritisk-analytisk