Et fem meter langt bræt i en skov

– dannelse går gennem kroppen I hjørnet af en kornmark langt ude på landet. Omkranset til to sider af høje bøgestammer og ellers frit udsyn ud over vidderne. Åen risler stille forbi, fuglene kvidrer, og solen kigger ned til os gennem trækronerne. Inde mellem træerne høres en skærende kontrast til skovens idyl. »Du ku´ f….e godt sige, når du drejer

Når forpuberteten ændrer klassen

I dag er den fysiske pubertet rykket betydeligt frem, særligt hos pigerne. Med puberteten følger også en polarisering i følelserne, som kan føre til tvivl og usikkerhed hos eleven selv, afhængig af om eleven er parat til den tidlige pubertet. Børn lærer af alt, hvad de oplever og erfarer i deres liv. Allerede fra barnet er helt spædt efterligner det

Lekens magiske oppdragende virkning

Lek er befriende og fruktbart for mennesket i alle aldre. Har du som voksen glemt dette, er det bare å leke litt, så gjenoppdager du det! Hvor lett er det ikke å være fysisk og sosialt skapende og forskende i ufarlige omgivelser? Der kan vi prøve ut forskjellige sider av oss selv og få «svar» tilbake. Gjennom lek lærer vi

Danning i en småbarnsavdeling

Danning handler om å utvikle vår unike autonome individualitet, samtidig som vi fremstår som moralske og sosialt ansvarlige samfunnsborgere. Schiller skriver et sted at danning er når helhetens vilje kommer til uttrykk i det enkelte menneskes natur. Vår individualitet oppstår ikke utenfor eller uavhengig av omgivelsene, men i livlig samspill med dem. Jeg vil gi et kort innblikk i hvordan

Hage- og naturbruk – tverrfaglig prosjekt gjennom skoleåret

I hagen og naturen kan man gjøre seg erfaringer som berører en på en måte man vanskelig vil kunne oppnå gjennom ren klasseromsundervisning. Jeg ville se hvordan arbeid i og oppmerksomhet rundt hagen kunne bidra til at undervisningsstoffet som møter elevene i 6. klasse i større grad er i tråd med de grønne kompetansemålene i læreplanen. Samtidig ville jeg undersøke

Himmelbroen og den utsmykkede veggen

Kunstlærer Stephanie Nordrum har vært initiativtaker og primus motor for et stort kunstprosjekt ved Rudolf Steinerskolen i Oslo. Arbeidet involverte alle skolens elever og foregikk over en periode på seks år. Nå er prosjektet fullført, og det ferdige kunstverket gir et glimt inn i mange av de steiner­pedagogiske temaene og ideene som ligger til grunn for undervisningen og aktiviteten ved

Bli en bievenn du og!

Denne våren fortsetter steinerskolene å markere 100- årsjubileet for den første Waldorf skolen. Feiringene har vært mange og varierte over hele verden under det samlende slagordet WALDORF 100 – Learn to change the world. Det å bidra til endring i verden er et sentralt mål i feiringen og ikke minst i steinerpedagogikken; vi vil noe med skolene våre!

Ny læreplan høsten 2020

I 2006 ble nye læreplaner implementert i den offentlige norske skolen. Planen fikk navnet Kunnskapsløftet (LK06) og representerte et brudd på tidligere læreplantradisjoner gjennom å skifte fokuset fra opplæringens danningsperspektiver, innhold og arbeidsmåter til å legge hovedvekten på elevenes læring. Steinerskolene ble pålagt å revidere sine læreplaner etter samme struktur og måtte sette inn kompetansemål for alle fag. Nå har