Innføringen av det nye faget livsmestring har skapt en del reaksjoner. I sin bok stiller professor Madsen, i likhet med andre fagpersoner, spørsmålet om innføring av dette faget er riktig medisin? Er en psykologisering av skolen og samfunnet det som barn og ungdommer trenger i dag? Er refleksjon fra tidlig alder veien til å takle sitt liv? Faren for at
Arkiver: Artikler
Å tegne med barn
Vi er vant med at små barn tegner, som en selvfølgelig del av sin tilværelse. Det tegnes med glede og konsentrasjon, umiddelbart og utprøvende. De tidlige tegningene viser spor av motorikk i utvikling, armen former først enkle buede og rette linjer. Sirkelen og korset dukker opp i tredje leveår, ofte sammenfallende med den tiden da barnet begynner å si jeg
Fantasifulle leker
Små barn er stadig i bevegelse, helt fra de som spedbarn, med øyemuskulaturen søker mors blikk og senere spreller frydefullt på stellebordet. Barnet løfter hodet, det strekker seg for å gripe om en finger, en ball. Barnet ruller fra ryggen over på magen. Det krabber, reiser seg, går, løper, klatrer, hopper, åler seg innunder, smyger seg mellom, rutsjer ned en
Nye læreplaner
Allerede i 1925 ble den første læreplanen for steinerskolen skrevet. Og siden det har læreplanen utviklet seg og antatt nye former. I Norge har det vært et stort arbeid med læreplaner de siste 20 år. De norske steinerskolene har en egen læreplan som er godkjent av skolemyndighetene som jevngod og sidestilt med offentlig skoles læreplan.
Jeg er et menneske. Jeg er meg.
Jeg er et menneske. Jeg har vært det hele livet mitt. Det er rart. For tenk, jeg kunne like gjerne ha vært en elefant. Da kunne jeg ikke ha sittet her og spist en brent lasagne. Men jeg er meg. Jeg er meg. Jeg er den jeg er. Jeg er et menneske. Jeg er meg. Men hvis jeg hadde vært