Utgivelser

Hånden

Hvor ville vi vært uten våre hender? Våre liv er fulle av hverdagslige erfaringer der våre hender er innblandet så dyktig og stillferdig at vi sjelden reflekterer over hvor avhengige av dem vi faktisk er. Ingen andre av kroppens deler foretar større variasjon i sine handlinger og bevegelser. Hånden er sjelens vindu ifølge Kant.1 Med hånd­en kan vi både sanse og

Plantefarging av garn

Hvert år har ungdomstrinnet på Steinerskolen i Bærum en prosjektuke. I år var ett av prosjektene plantefarging av garn. Blader, røtter, bark, lav, lus o.l. puttes oppi store gryter med vann. Garnet legges oppi den lunkne fargesuppen og varmes forsiktig opp. Etter en times tid ved kokepunktet har vi fått de vakreste farger! Garnet på bildet er farget med bjerkeblader,

Kunstnerisk fordypelse i 7. klasse

I steinerskolen arbeides det tverrfaglig og fordypende med kunstfagene. Jeg vil gi dere et lite innblikk i hvordan jeg har arbeidet med kunstnerisk fordypelse med 7. klasse på Steinerskolen på Lørenskog. I 7. klasse er detfantastiske muligheter for kunst­nerisk fordypelse av sentrale tema dette skoleåret. Her viser jeg noen eksempler på arbeid med sonegeografi, geologi, fysikk og geografi. Tegning Tegning

Hvorfor skal vi ha kroppsøving?

Anne-Mette Stabel stilte spørsmålet «hva skal vi med skole?» i sin bok med samme tittel, og det er et godt spørsmål. Hva er vår legitimering av det vi driver med? Hvis vi ikke har en grunn for å være, hvorfor være? Derfor harjeg her prøvd å sammenfatte noen tanker om hvorfor kroppsøving har en berettiget plass på bordet i vår

Analyser ude i byrummet – elever i overskolen har også brug for bevægelse

Vi er multisensoriske og -intelligente væsner. Vi relaterer os til begivenheder gennem et komplekst sammensurium af vores intellekt, fysiske krop, emotioner, det æstetiske og spirituelle. Så, hvordan bevæger jeg mig, så mine elever faktisk får glæde af min undervisning? Jeg vil her beskrive et undervisningsforløb, hvor bevægelse blev omdrejningspunktet. Min bevægelse, ønsket om at bevæge eleverne, bevægelse af undervisningen og helt

Å bli seg selv gjennom religionsfaget

Undervisningen i religionsfaget bærer et stort, og kanskje tidvis tungt, ansvar på sine skuldre. Samtidig bærer faget i seg en eksepsjonell mulighet som ikke må glemmes: gjennom møtet med etiske og moralske motiver får barna anledning til å stille store spørsmål om livet. Dette igjen vil være helt grunnleggende for den kritiske tenkningen. «Livsmestring» som fag kan også sortere under

Resitasjon

Hva det egentlig innebærer å bruke stemmen og språket til å uttrykke seg, er noe vi kanskje ikke tenker så mye over i det daglige. Språket og stemmen blir, etter hvert som de mestres, nærmest til en del av kroppen. Veien fra tanke til tale blir kortere og kortere. Og godt er det. Tenk om vi hele tiden bevisst måtte

Walk with children

– practice daily or weekly walks with your classes, and do it, if possible, in Nature! På Verdenslærerstævnet i Dornach påsken 2023 holdt Michal Ben Shalom foredraget: Joy and Confidence in the Physical Body – A Solid Ground for the Future. Her følger et utdrag av hennes foredrag til verdens steinerskolelærere. Den fulde artikel med flere eksempler kan læses på steinerbladet.dk/.no. Michal kommer