Utgivelser

Frejaskolen

− der er hele tiden udfordringer, men lige nu går det rigtigt godt Midt på Sjælland liger Frejaskolen, bag skolegården løber regionalbanen, og fra trinbrættet med det pudsige navn Bagmarken kommer man lige ind i skolegården og ser skolens nye fysik- og kemipavillon. Den gamle gulkalkede gård skinner i solen, i drivhuset er der tomater og kulørte puder og haven

Tavletegning som pedagogisk verktøy

I mange offentlige skoler er kritt-tavla borte. Først ble den byttet ut med white board som man bare kunne skrive på med tusj. Deretter kom «smart board», den interaktive tavla som reagerer på berøring og kan vise både tekst og bilder. På steinerskolene har vi i liten grad tatt disse hjelpemidlene i bruk. Bunner dette i bakstreversk teknologifobi, eller kan

Teknologi er livskunnskap

Teknologien er en stor del av vår hverdag. Den er stadig mer avansert og dermed mindre gjennomskuelig. Vi er fulle av beundring over hva teknologien kan utrette, men kjenner ofte ikke dens virkemåte. Fremveksten av teknologien skaper stadig nye studie- og arbeidsfelt. Samfunnet trenger spesialister på ethvert teknologisk område, noe som også påvirker skole­systemet. Mens spesialiseringen foregår på høyskole- og

Frihed er ikke at være bange for nogen eller noget

– i dramaperioden rykker eleverne ind i kunsten og opdager nye rum i sig selv Fortalt af Burkhard Forstreuter Sammenfattet af Randi Pisani Når vi i dramaperioden rykker ind i kunsten, bruger jeg min erfaring som skuespiller og instruktør. Jeg bibeholder naturligvis det pædagogiske ansvar i processen, men eleverne møder mig ikke primært som lærer. Det giver en anden proces,

Markens grøde

I Steinerskolens læreplan står det at elevene skal gjennom en bevisstgjøring av de mange ernæringsspørsmål av helsemessig, økologisk, sosial, etisk, økonomisk eller praktisk art, ikke mindre. Målet er å utvikle elevenes evne til selvstendig vurdering og omtanke, både i forhold til egen helse og i forhold til å bidra til utvikling av en sunn lokal og global matproduksjon. Hvordan gjør

Oslo gør dig klar

En gruppe sommerbrune danske klasselærere har på Steinerskolens opfordring slået sig ned i skolegården på Hovseter for at give et indblik i og høre hinandens evalueringer af Oslokurset. Inden det går løs om aftenen med fest, friskkogte rejer, klezmermusik og dans – eller en stille udflugt til Frognerseteren, fortæller tre af de forsamlede lærere her, hvad de tager med sig

Steinerskolen i verden

Man finner steinerskoler og steinerbarnehager over hele verden; fra Cape Town til Reykjavik, Chengdu i Kina til Vancouver i British Colombia, fra Tokyo til Sao Paulo, i Tanzania, Taiwan, Australia, New Zealand, Mexico, Kirgisistan, Brasil og Chile. Det er mange nye initiativ i Kina og i Mellom-Amerika; Nicaragua, Costa Rica og Guatemala. Steinerpedagogikken som nå er praktisert i 97 år,