Elevbibliotekets gleder

Elevbiblioteket på Steinerskolen på Skjold befinner seg i en hylle som dekker en hel vegg i 5.-klasserommet, hvor skolen over mange år har samlet alle slags bøker som skal fenge elevenes leseinteresse. 5. klasse holder til
i det store bygget der mellom- og ungdomstrinnet har klasserom. For de små elevene på barnetrinnet er det trygt å bli ønsket velkommen inn i «de stores» verden når porten er en eventyrlig boksamling med snille verter.

Biblioteksdag

Det er onsdag og elevene i 5. klasse gjør seg klare for å ta imot elever fra små- og mellomtrinnet på skolen. Elevene vasker pultene sine som nettopp ble brukt til spisebord, flytter dem rundt i klasserommet og lager små grupper som skal innby til koselige lesesoner. Samtidig løper andre 5. klassinger over skoleplassen til der småtrinnet oppholder seg, for å minne dem på at nå, straks, åpner biblioteket og de er klare til å ta imot dem. I foajeen og på klasseromsdøren henges det opp skilt som elevene har tegnet og skrevet på, slik at det ikke skal være noen tvil om hvor biblioteket befinner seg.

Så finner ordenselevene frem låneregisteret og skolens stempel og gjør seg klare for å registrere innleveringer og bøker som skal lånes med hjem. Andre elever hjelper til med å finne frem bøker etter kundenes ønsker. De har blitt godt kjent med hyllenes innhold gjennom norsk­timer der de har sortert, ryddet og organisert bøkene i alfabetisk rekkefølge samt delt opp bøkene i kategorier og hvilke klassetrinn de passer for. Så har de også selv lest mange av bøkene der og kan hjelpe til med å anbefale spennende bøker til sine medelever.

Det er bøker av alle slag og kategorier, fakta og fiksjon, med stor eller liten skrift, bilder eller ikke, korte bøker og lange bøker, alvorlige, spennende, morsomme, interessante og lærerike.

I noen klasser arrangeres det fra tid til annen kortere eller lengre leseøkter der klasserommet kan innredes med puter, pledd og gode kroker for dypdykk i litteraturens verden. Andre klasser har bare konsekvent en bok på gang, enten en felles til høytlesning og samtale, eller elevene går i biblioteket og velger seg hver sin bok som de kan lese litt i hver dag. I tillegg er vårt faste mantra at elevene skal lese minst 15 minutter hver dag hjemme.

Elevene på småtrinnet elsker å bla i bøker om dyr, og derfor har vi laget en egen hylle med dyrebøker. Noen er så store at de ikke egner seg til hjemlån. Da kan elevene kikke i boken på skolen, og finne den fram igjen uken etterpå.

Når det nærmer seg 5. klasses særoppgave om dyr i zoologiperioden, er den hyllen ekstra kjærkommen.

På regnværsonsdager (en sjelden hendelse i Bergen) er biblioteket spesielt populært. Da legger 5. klassingene også fram brettspill til de som har lyst til å gjøre noe annet enn å lese. De hjemmelagde skiltene minner alle likevel på at nå er de i biblioteket og må være stille.

Leseglede!

Det finnes et uttrykk som sier «monkey see, monkey do», og det gjelder i aller høyeste grad her. Ikke slik å forstå at vi har apekatter på skolen, men det er visse menneskelige aktiviteter som smitter; latter, gjesping – og lesing. I det åpne elevbiblioteket er det konsentrerte blikk, neser som forsvinner inn i bøker og en rolig og deilig stemning. Tilværelsen «ånder» bok. Så har du først kommet innenfor døren, så er dette en verden som naturlig leder deg til bokhyllen. Hyllen er ryddig og ren, det er skilter som gjør det lett å finne frem, enkelte bøker er stilt ut til an­befaling, og det fins vennlige bokelskere tilgjengelig for å gi råd og hjelpe til med å finne frem.

Lærerne bruker mange bøker i forbindelse med sin undervisning, og det er fint å kunne legge frem et utvalg bøker som utvider temaet i en hovedfagsperiode. De kan ligge bakerst i klasse­rommet, og elevene kan bla i dem i en ledig stund. Jo flere situasjoner som tar i bruk bøker, jo mer naturlig å åpne en. Vi ser at de elevene som blir lest høyt for hjemme, lettere oppsøker bøkene på skolen. Fortellinger, rim og regler og andre aktiviteter som involverer bøker, skaper felles erfaringer og gleder. Derfor bør også foreldre undersøke bokens verden, for eksempel ved å ta fatt i bøker de husker fra sin egen barndom. Sannsynligvis oppdager de lesegleden selv. Det er med bøker som med gulerøtter; de er sunne og forfriskende, og selv om du ikke liker dem selv, vet du at de er bra for barn i utvikling.

Forandring fryder

Fra tid til annen går lærerne gjennom bokutvalget, sorterer ut enkelte bøker vi har fått mange av eller som ikke lenger egner seg til utlån. Etter en liten annonse på skolens fredagslapp der vi etterlyser flere bøker til biblioteket, ligger det en deilig bunke på kateteret, klare for registrering i elevbiblioteket. Bøkene skal stemples og finne sin rette plass i hyllen. Lærere som har sans for barnebøker og frekventerer byens loppemarkeder og bruktbutikker, kommer også innimellom med nye tilskudd til utvalget. Det er billig og hyggelig å bidra slik, det er ikke dyrt å ha elevbibliotek. Og så kan 5. klasseelevene som stikker innom de andre klassene, lokke med spennende nyheter.

Det beste en voksen kan gjøre, er å dele en bok de selv har et kjært forhold til. Minnes du en slik bok, er det bokelskere på Barnas antikvariat og bokhandel som hjelper deg å finne nye og gamle skatter for en billig penge:

www.barnasantikvariat.no/nettbutikk

En del av skolens kultur

Det er en gave å være klassen som forvalter biblioteket. Da er bokskatten alltid tilgjengelig, og det er mange aktiviteter og oppgaver som er direkte relatert til norskfaget. Ettersom alle 5. klasser får anledning til å gjøre denne jobben, kjenner alle skolens elever godt til både tilbudet, utvalget og kulturen som råder når klasserommet blir bibliotek.

Litteraturens magiske verden må en oppdage selv, men det er fint at det fins en filial i nær­heten. Det beste vi vet, er små neser som ikke kan rive seg løs fra en åpen bok.

Dette har elevene skrevet om biblioteket:

Biblioteket er organisert sånn at vi har en kategori som er 2.-4. klasse og en som er 5.–7. klasse.
5. klasse sin jobb er å være bibliotekarer. Vi har en ordning sånn at det alltid er to ordenselever som er bibliotekarer. De må hjelpe elevene som kommer og de må skrive ned navnet på elevene som låner boken og stemple bøkene de låner.

Vi passer på at de som vil låne bøker finner noe de liker, og vi rydder i hyllene.

Det er bare på onsdager vi har bibliotek, og det varer i hele storefri. Elevene låner bøker og leverer dem tilbake neste onsdag. Hvis de ikke har lest boken ferdig kan de låne den på nytt.

Når det regner, kommer det mange til biblioteket og da slipper de å være ute.

Vi henger opp plakater og setter pultene på plass. Vanligvis er det mest 2. og 3. klasse som kommer til biblioteket. Det er ikke alle i vår klasse som vil være inne på biblioteket da. Jeg liker det.
Jeg pleier å være inne å lese eller spille spill med vennene mine. De mest populære bøkene blant
2. og 3. klassingene er dyrebøker, og mange liker bøker om fotball. Vi liker best å lese Frøken Detektiv og Pyms mislykka-serien, mysterier og Matilda. Vi får bøker fra elever og lærere på skolen, og noen er fra Fretex. Nå har vi noen ledige hyller til enda flere magiske historier.