Landsbyen

En lykkelig og sunn barndom der barnet får mulighet til å utvikle hele seg og sitt potensial – det er vårt felles mål som pedagoger og foreldre. Det er dette vi skal samarbeide om fra det første møtet og hver dag så lenge barnet er i barnehagen hos oss. Hvordan kan vi pleie og styrke et godt samarbeid mellom barnehagen

Tanker om å lede

En metafor Steiner brukte for selvledelse er å styre en båt: Det ytre livs bølger trenger inn på «det indre menneske» fra alle sider. Istedenfor å la meg drive i ulike retninger som krefter utenfor meg selv angir, kan jeg gripe roret. Den som gjør det, «begynner med sikker og stø hånd å føre sin livsskute gjennom livets bølger, mens

Samarbeidets sosiale utfordringer

Ta på deg redningsvesten. Du kan hente de siste sekkene i bilen. Hei, dere må ikke fekte med padleårene. Nei, nei. Ingen skal sette seg i kanoene ennå! En varm forsommerdag hviler jeg på hytteverandaen og ser ut over den vakre elven. På den andre bredden er det samlet både voksne og barn som forbereder seg til kanotur. Det er

Det gylne årets demring

Det femte året (6. klasse i Norge) har i Steinerskolen fått tilnavnet «det gylne året». Pedagogikkens idégrunnlag snakker om en «demring» i tolvåringens bevissthetsutvikling. I løpet av dette året kan vi øyne en gryende evne til selvstendige tanker, abstrakt tenkning og en utvidet selvforståelse vokse frem i barnet. Men det er ennå bare en demring. Det eventyrlige, mytologiske og magiske