I 7. klasse hører elevene om Romerrikets storhetstid og et utvalg av biografier og fortellinger. Som steinerskolelærer opplever jeg en stor frihet i forhold til å finne de fortellingene som gir både god historisk innsikt, men som også inspirerer akkurat min klasse og som åpner for samtaler. Jeg har valgt å fortelle om Hadrian og hans store kjærlighet Antinous. Disse
Arkiver: Artikler
Eurytmifestival for 10. klasse
Hvert år i mars samles 10. klasser fra hele landet til festival på Steinerskolen på Nesodden. Ungdommene kommer med buss, bil og båt til en skole som gjennom en årrekke har huset en festival hvis like ikke finnes i Norge – Eurytmifestivalen!
«Vägen mellan himmel och jord» Sangen i ungdomsårene
Ett av mine sterke minner fra tidlig ungdomstid – er en vinterkveld da minsøster og jeg tok en skitur i skogen og gikk oss bort. Det hadde falt mye sne, ble overskyet, etterhvert stummende mørkt, og plutselig ble det klart; vi var på villspor og ble redde. Men så begynte vi nærmest samtidig å synge den sangen alle lærte på
Identitet – om å være seg selv sammen med alle andre
Identitet, dette enkle lille ordet som betyr likhet, at noe er likt noe annet, har kanskje mer enn noe annet uttrykk blitt brukt til å forstå ungdomstidens dilemmaer og utfordringer. Identitet er enkelt sagt svar på spørsmål som: Hvem er jeg? Hva er viktig for meg? Hvilken legning og hvilke preferanser har jeg? Med puberteten kommer behovet for å posisjonere
Ånden som går – og den nye som kommer
I årene mellom 1970 og 1985 økte antall steinerskoler i Norge fra to til seksten. Det førte til et stort behov for nye steinerskolelærere. Mange av lærerne som var med på å etablere disse nye skolene, nærmer seg nå pensjonsalder, og en ny generasjon lærere er på vei inn. Jeg har intervjuet en av dem som går og en av
Fysikksløyd CAMERA OBSCURA
Begrepet sløyd forbindes som regel med den tradisjonsrike tresløyden. Men det finnes mange fagretninger innenfor betegnelsen, blant annet metallsløyd, papirsløyd og plastsløyd. Fysikksløyd var tidligere et eget fag i ungdomsskolen, der teoriene møtte praksis gjennom bygging av modeller. Dersom man ønsker å dreie sløydundervisningen i en tverrfaglig retning mot fysikk, eller trenger praktiske oppgaver i en hovedfagsperiode, kan internett inspirere.
Min heldige barndom – og hvordan tidstyvene sniger sig ind på os
Kort før jeg skulle vælge emne til min årsopgave, læste jeg Michael Endes roman Momo fra 1973. Bogen handler om pigen Momo, som tager kampen op mod tidstyvene – de grå mænd. Tidstyvene beordrer menneskene til at bruge mindre tid på unødvendig samvær, så de kan spare tid og tjene flere penge. Og selvom det er en eventyrfortælling, så beskriver
IT: Kritisk sans, kalligrafi og konkrete færdigheder
Steinerskolen i København har taget fat på det, som mange skoler oplever som en hvepserede – it-undervisningen. «Hvornår, hvordan og hvorfor it?» blev sidste år til et tværfagligt pilotprojekt i 7. klasse (norsk 6.klasse). Kunst- og it-lærer Lais Christensen samarbejdede med klassens hovedfagslærer og fortæller her om projektet, der resulterede i at it fra dette skoleår er fast på skemaet.
Praktisk Pædagogisk Undervisning – kun navnet er tungt
For nogle elever er skoledagen krævende. Nogle elever har en svær tid med sygdom eller skilsmisse i familien, nogle er skoletrætte, nogle har særlige udfordringer eller særlige behov, viljen er svækket eller humøret i bund. Alene de skift i dagens første del, der af andre elever opleves som befordrende for læringen og umiddelbart ser overskuelige ud, fordi de gentager sig
Praktisk Pædagogisk Undervisning – kun navnet er tungt
For nogle elever er skoledagen krævende. Nogle elever har en svær tid med sygdom eller skilsmisse i familien, nogle er skoletrætte, nogle har særlige udfordringer eller særlige behov, viljen er svækket eller humøret i bund. Alene de skift i dagens første del, der af andre elever opleves som befordrende for læringen og umiddelbart ser overskuelige ud, fordi de gentager sig